Faeta

Faeta er ett lavvinget og svært aerodynamisk fly med nesehjul. Flyver og passasjer sitter side om side i den romslige cockpiten. Ytelsen på flyet ligger i fremste rekke blant moderne mikrofly i dag. Den sterke kroppen er utmerket til montering av redningsskjerm, dette gir også vektkreditt på totalvekten. Flyets aerodynamiske utseende og den lave luftmotstanden gjør dette til ett av de raskeste reisefly på markedet. Vingens utorming, profil og fowler flaps gjør at flyet har fantastisk gode lav farts egenskaper.

Vingen er konstruert med en SM 701 profil. Den spesielle vingeformen er karakteristisk for flyet. Vingetippene med på å gi øket løft og bedre fart. Vingen er bygget rundt hovedbjelken som er laget av laminert tre og ligger i 30% korden. Vingen er forsterket med lettvekts kjernemateriale i spantene. Vingeskinnet er kompositt materiale som støpes sammen i konstruksjons prosessen. Fowler flaps gir en fantastisk lavfarts egenskaper og ekstremt lav landingshastighet. Alle hengsler og overføringer er utformet for å gi minimalt drag. Vingens innfestning til kroppen er sveiset i CrMo høykvalitets stål.​

Kroppen er laget i carbonfiber . Alle spanter er laget av carbonforsterket kjernemateriale.Overgang mellom vinge og kropp er utført med nydelige overganger som gjør flyet aerodynamisk. 

Kroppen er romslig og canopyen som åpnes opp og bakover, gir ett flott inntrykk og god utsikt. Motoren er adskilt fra kroppen med torpedoveggen som også har innfestningene for nesehjulet. 

Understellet er konvensjonelt med styrbart nesehjul. Hovedhjulene er festet til kroppen med fjærende karbonfiner legger. Hovedhjulene er utstyrt med hydrauliske bremser. Dekkdimensjonen er 350x120 mm. Neseleggen er laget i kompositt. Nesehjulet er 300x100 mm. Alle hjul har hjulkåper i kompositt som standard.

Styreorganene Alle rorflater kan opereres fra begge sider. Bremse er standard på venstre side, men kan leveres som opsjon på begge. Alle kontrolloverføringer ligger sjult inne i kroppen. I vingene er det gjennomsiktige inspeksjonsluker for overføringene til balanseroret. Siderorspedalene er justerbare som opsjon.

Motoren er Rotax 912 80 Hk som standard. 100 Hk kan leveres som opsjon og forbedrer avgangsdistanse og stigefart vesentlig. Propellen er en FITI to eller trebladet propell. Fast pitch eller justerbar etter kundens ønske. Motorbokken er sveiset i CrMo høykvalitets stål.

Fuelsystemet består av integrert tank i kroppen. 70 ltr. Det rekker til 1300 km rekkevidde, noe som gjør at man fra Østlandet er langt nede i Europa før man trenger fylle. Tanken er utstyrt med elektronisk fuel måler og dreneringsventil under flyet. Som standard er flyet levert med elektrisk fuelpumpe i tillegg til den mekaniske.

Instrumentpanelet består av standard fly- og motor instrumenter. Alle instrumenter er fredig merket fra fabrikk. Som opsjon leveres det alt fra analoge standardinstrumenter til full glasscockpit. Statisk og dynamisk trykk er hentet fra pitotrøret på venstre vinge.

Interiøret fra 2011 er interiøret fornyet. På modellene med vingetanker er det bedre plass for beina, siden tanken er tatt bort fra cockpit. Instrumentbordet er optimalisert for store skjermer og midtseksjonen er helt ny med bryterpanelet strategisk passert nærere piloten. Man kan nå få armlener som tilleggsutstyr. Flyet leveres stort sett med TL eller Dynon EFIS.

Bilder

Tekniske data:​

Useful load 172kg
G limits +4/-2g
Stall speed 52km/h
Min. no-flap speed 64km/h
Cruising speed 227km/h
Max. level speed 270km/h
Never exceed speed 295km/h
Rate of climb 7m/s
Fuel comsumpsion (140/180km/h) 7/12 l/h

Andre tekniske data:​

Wing span 9,6m
Length 6,2m
Height 2,0m
Wing area 10,1m2
Tail span 2,4m
Wheel spacing 2,0m
Emtpy weight 278kg
Max. take off weight 450/472,5/600kg
70-100 Ltr